Ledertrivsel er vigtig – lad os styrke den i fællesskab

Arbejdstilsynet sætter fokus på lederes trivsel og kommer her med konkrete bud på, hvad arbejdspladsen, og du som leder, kan gøre for at forbedre ledertrivslen i hverdagen

Af Arbejdstilsynet

Trivsel og resultater går hånd i hånd – også for offentlige ledere
Når medarbejdere trives, så leverer de også ofte et godt stykke arbejde. Det er en gammelkendt sandhed, som også gælder offentlige ledere. Lederne i den offentlige sektor er dygtige og løfter en væsentlig samfundsmæssig opgave. Derfor er det vigtigt at give offentlige ledere de bedste betingelser for at lykkes og skabe værdi. I Arbejdstilsynet sætter vi fokus på lederes psykiske arbejdsmiljø og trivsel. Det gør vi for at give lederne de bedste rammer for at trives og dermed skabe resultater.  Det gavner nemlig både lederne selv, deres medarbejdere og de offentlige arbejdspladser. 

Hvad ved vi om lederes psykiske arbejdsmiljø og trivsel?
Psykisk arbejdsmiljø handler ofte om krav og risikofaktorer i arbejdet. Det kan fx være stor arbejdsmængde og tidspres, krænkende handlinger, uklare og modstridende krav og høje følelsesmæssige krav. Det er krav og risici i arbejdet, som også rammer ledere. Det ved vi fra forskning og undersøgelser.1, 2, 3, 4

Men der er også en positiv historie. Når det gælder lederes trivsel, er ledere nemlig generelt glade for at være ledere, og de oplever i høj grad deres job som meningsfuldt.1, 5 Det vi ved om lederes psykiske arbejdsmiljø er altså ret modsatrettet. Meget tyder på, at det, der belaster ledere, også er dét, der motiverer og begejstrer dem.

Lederjobbet – et tveægget sværd
Hvis vi ser på forskning og andre undersøgelser, så tegnes der et tvetydigt billede af lederjobbet. På den ene side viser målinger, at ledere generelt har et godt psykisk arbejdsmiljø.1, 5, 6, 7 Ledere er alt andet lige tilfredse med deres arbejde – også mere tilfredse end deres medarbejdere.1 Det hænger sammen med, at man som leder får en øget grad af indflydelse og magt; som giver mulighed for at gøre en forskel for sine medarbejdere, så de kan vokse og udvikle sig. Samtidigt er man tæt på de beslutninger, der skaber væsentlige resultater for brugere og borgere. Det er meningsfuldt, motiverer og skaber arbejdsglæde.5

På den anden side så betyder det at være leder også, at man med indflydelsen og magten til at tage beslutninger står over for rigtigt mange krav i arbejdet, som kan udgøre en risiko for bl.a. stress. Som leder har man ofte et stort ansvar, en høj grad af kompleksitet i arbejdsopgaverne og en hverdag, hvor arbejdet i mange tilfælde fylder (for) meget – både mentalt og tidsmæssigt. Samtidig oplever mange ledere at være ensomme og stå alene uden nogen at dele deres udfordringer med. Det betyder, at de elementer i lederjobbet, som på den ene side motiverer og giver mening, på den anden side også kan være belastende.5

Selvom ledergerningen og vejen til ledertrivsel er præget af paradokser, så er der meget, man kan gøre. Lederes trivsel og mistrivsel har faktisk så stor betydning, ikke bare for lederne selv men for hele arbejdspladsen, at det ikke kan betale sig at lade være.

Hvorfor er ledertrivsel vigtigt?
Først og fremmest er ledertrivsel vigtigt for lederne selv. Det er vigtigt, fordi ledere ikke er supermænd/-kvinder, der bare skal kunne ’klare mosten’. Også ledere kan gå ned med stress og kan have brug for hjælp og støtte, når tingene er svære.

Ledertrivsel er også vigtigt for ledernes medarbejdere. På både godt og ondt bliver medarbejderne påvirket af deres ledere. Det tyder på, at lederstress ’smitter’. Hvis nærmeste leder er stresset, så er der langt større sandsynlighed for, at også deres medarbejdere er stressede.8, 3 Omvendt er positiv lederadfærd med til at øge både trivsel og performance hos medarbejderne.9,10

Endelig er ledertrivsel vigtig for hele arbejdspladsen – for at teamet, afdelingen eller sektionen kan levere gode og stabile resultater.  En stresset leder har pr. definition vanskeligt ved at udøve god ledelse over for sine medarbejdere. Klassiske symptomer på stress som fx manglende overblik og dømmekraft, opfarenhed og utålmodighed bidrager på ingen måde til at skabe de rette rammer for, at medarbejdere og teams har det godt og kan præstere.9,10

Ledertrivsel – et fælles ansvar
I Arbejdstilsynet har vi fokus på at støtte og hjælpe den enkelte leder. Et væsentligt skridt på vejen er en fælles forståelse og et fælles sprog for vigtigheden af trivsel.  Men derudover kan både arbejdspladsen og den enkelte leder gøre noget.

Det er vigtigt, at arbejdspladsen skaber de rette rammer og betingelser rundt om lederen. Mange ledere vil være vant til selv at tage teten og ansvaret, men når det gælder deres egen trivsel, er det vigtigt, at ansvaret også ligger hos direktion og topledelse.  Men også HR, interne arbejdsmiljøkonsulenter og en velfungerende arbejdsmiljøorganisation kan gøre en forskel. Det handler om fokus, struktur og organisering og om at understøtte ledere med de rette kompetencer og sparring.

**

Når du trives på din arbejdsplads, står du stærkere som menneske og leder. Det er til gavn for dig og dit arbejdsliv – og også for dine medarbejdere. 
Arbejdstilsynets ledersite

Sæt fokus, tal og ord på ledertrivsel
Til arbejdspladsenTil dig som leder
Skab rum og rammer for en åben samtale om stress og ledertrivsel.
Sørg for at politikker og trivselsindsatser også omfatter jeres ledere.
Skab viden og overblik over jeres lederes trivsel, fx fra APV/trivselsmåling.
Hold løbende samtaler med jeres ledere, hvor fokus både er på resultater og trivsel.
Fortæl din leder, hvad du har brug for i din opgaveløsning.
Vær åben om dét, der motiverer dig – og det, der dræner din energi.
Opsøg støtte og sparring hos dine lederkollegaer eller i dit netværk.
Spørg ind, hvis en lederkollega virker presset.
Skab de bedste rammer for ledelse  
Afklar og tydeliggør løbende mål og forventninger til jeres lederes arbejde.
Vær tydelig om ledernes råderum – og giv lederne indflydelse til at udfylde det.
Prioriter en god pausekultur og gå selv foran, når det gælder en sund work-life balance.
Afstem løbende forventninger til mål og leverancer med dine medarbejdere og din egen chef, hvis noget er uklart.
Prioriterer og uddelegerer arbejdsopgaver – også når du har travlt.
Giv dig selv tid og rum til at få overblik over dagens og ugens arbejde.
Hold pauser og helt fri i weekender og ferier, så du har mulighed for at restituere.
Giv kompetencer, sparring og støtte   
Sørg for at jeres ledere har de kompetencer, der skal til – og skab rammer for faglig sparring.
Giv rum til eksperimenter og udvis rummelighed, hvis ledere ’fejler’.
Giv plads til at sparring også kan handle om dét, der er svært at tale om.
Vær tydelig med, hvor ledere kan søge hjælp, hvis de ikke kan gå til nærmeste leder?
Prioritér tid til at give og få sparring på dine ledelsesopgaver.
Del det med dine lederkollegaer, hvis du synes, noget er svært.
Prioritér tid til kurser og efteruddannelse.
Opsøg ledernetværk, viden og ressource-personer uden for din arbejdsplads.
Skab et respektfuldt og trygt arbejdsklima
Gå foran, når det gælder en respektfuld tone på arbejdspladsen.
Formulér klare regler for, hvilken adfærd, I vil acceptere på jeres arbejdsplads – og invitér til fælles dialog om adfærd og grænser.
Skab tydelige procedurer for, hvad man som leder gør, hvis man udsættes for grænseoverskridende adfærd.  
Vær et forbillede for dine medarbejdere ved at agere respektfuldt og ordentligt
Sig fra, hvis du oplever grænseoverskridende adfærd.
Del dine oplevelser med nogen, du har tillid til.
Opsøg støtte og hjælp hos egen leder, HR eller Arbejdstilsynets hotline for ledere.

Referenceliste

  1. Arbejdstilsynet (2024): ’National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere’ (NOA-L). Data er indsamlet af DST Survey, Danmarks Statistik for Arbejdstilsynet. Særkørsel i NOA-L 2023 af faktorer i det psykiske arbejdsmiljø blandt lønmodtagere med personaleansvar.
  2. Mandag Morgen (2024): Mellemledere er mest klemt i arbejdslivet. 16. September 2024. (https://www.mm.dk/artikel/mellemledere-er-mest-klemt-i-arbejdslivet)
  3. BUPL (2023): Lederes dårlige arbejdsmiljø er bombe under medarbejdernes trivsel.  (https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/forskningsunivers/lederes-daarlige-arbejdsmiljoe-er-bombe-under. 29.08.24)
  4. Lederne (2022): Hver 4. leder døjer med stress.  https://www.lederne.dk/politik-og-presse/politik-og-analyser/hver-fjerde-leder-doejer-med-stress. 29.08.24.
  5. Heiberg, Jan Johansen (2021): Lederes psykiske arbejdsmiljø: Fra spændetrøje til konstruktivt krydspres. Udgivet i samarbejde med BFA Velfærd og Administration samt BFA Finans.
  6. Skakon J, Kristensen TS, Christensen KB, Lund T, Labriola M (2011): Do managers experience more stress than employees? Results from the Intervention Project on Absence and Well-being (IPAW) study among Danish managers and their employees in, Work. 2011:38 (2).
  7. Dansk Magisterforening (2019): Lederes psykiske arbejdsmiljø. https://dm.dk/media/35635/2018-09-lederes-psykiske-arbejdsmiljoe-2019.pdf. 29.08.24.
  8. IDA (2022): Stress-undersøgelsen. Ingeniørforeningen i Danmark, 2022. https://ida.dk/media/11124/stress-blandt-lederne-smitter-af-paa-medarbejderne-2022.pdf. 29.08.24.
  9. Harms, P. D., Credé, M., Tynan, M., Leon, M., & Jeung, W. (2017). Leadership and stress: A meta-analytic review. The leadership quarterly, 28(1), 178-194.
  10. Montano, D. (2017). Leadership, followers´ mental health and job performance in organizations: A comprehensive meta-analysis from an occupational health perspective. Journal of Organizational Behavior, 38(3), 327-350.