Styrk jeres selvindsigt og samarbejde med Kernekvadranten

God trivsel på arbejdspladsen starter med bevidste ledere, som går forrest og skaber positive forandringer ved at bringe sig selv i spil. For ved at se indad og blive klogere på sig selv kan lederen styrke samarbejde og trivsel i sit team og mindske risikoen for konflikter. Kernekvadranten kan hjælpe jer på vej til at se jeres styrker og faldgruber, så I bliver klogere på jer selv og hinanden.

Af Signe Tønnesen, chefkonsulent i politisk afdeling i Ledernes Hovedorganisation

Har du overvejet, hvordan din adfærd påvirker andre – og hvordan du bliver påvirket af dem? Vi kan ikke undgå at støde på personer i vores karriere, som irriterer os. Og vi har nok selv irriteret nogle kolleger og medarbejdere undervejs også.

Måske er du en energisk leder – til tider lidt utålmodig – og kan have det svært med meget detaljeorienterede medarbejdere, fordi du føler, at de er for kritiske eller sinker processen. Det kan gøre samarbejdet vanskeligt og endda ende ud i konflikter. Men ved at se indad og blive klogere på dig selv kan du mindske konflikterne og styrke relationerne, og I kan blive bedre til at udnytte hinandens styrker. Det kan højne både performance og trivsel på arbejdet.

Kernekvadranten – et let sted at starte

Hvis du gerne vil blive klogere på dig selv og andre, og mindske konfliktniveauet, mens du øger trivslen, så kan du bruge Kernekvadranten. Kernekvadranten er en enkel model, der hjælper dig med at reflektere over dine styrker, faldgruber, udfordringer og allergier. Kort sagt, at blive klogere på dig selv. Oveni bliver du også klogere på dine omgivelser. Hvordan du påvirker dem, og hvordan de påvirker dig. Kernekvadranten er udviklet af den hollandske ledelseskonsulent og forfatter Daniel Ofman. Han har i mere end 30 år arbejdet for at udbrede den i samarbejde med forskere og praktikere.

Kernekvadranten anvendes internationalt af ledelseskonsulenter i arbejdet med ledelsesrådgivning, udvikling af teams og rekruttering. I Holland er modellen en del af pensum på adskillige studier. Modellen er beskrevet i flere bøger af Ofman.

Hvis du gerne vil blive klogere på dig selv og andre, og mindske konfliktniveauet, mens du øger trivslen, så kan du bruge Kernekvadranten.

Kernekvadranten er en enkel model, der gør dig klogere på de egenskaber, der er en del af din kerne. Den du er, og den måde, du handler intuitivt på – uden at tænke over det. Du bliver mere bevidst om dine handlemønstre, dine styrker, og hvordan du skaber en bedre balance mellem dine styrker og dine blinde pletter – de egenskaber du ikke selv besidder naturligt og måske endda ser ned på. Du bliver mere bevidst om, hvordan du handler, og hvad der sker for andre, hvis din adfærd bliver ”for meget af det gode”, men også, hvordan du kan balancere din kernekvalitet med de kvaliteter, du overser normalt. Modellen giver dig således større viden om, hvordan din adfærd påvirker andre og omvendt.

Lederne har udviklet et gratis digitalt værktøj – baseret på modellen – i tæt samarbejde med ledelseskonsulent og forfatter Daniel Ofman og hans danske partner. Du kan bruge værktøjet selv, til dialog med lederkolleger eller i dit team og din organisation.

Kernekvadranten er en enkel model, der gør dig klogere på de egenskaber, der er en del af din kerne. Den du er, og den måde, du handler intuitivt på – uden at tænke over det.

Sådan bruger du Kernekvadranten

Kernekvadrantmodellen består af de 4 kvadranter – kernekvalitet, faldgrube, udfordring og allergi. Ved at sætte ord på dine kernekvaliteter, dine faldgruber, udfordringer og allergier bliver du mere bevist om dine styrker, der styrer din adfærd – men også mere bevist om dine medarbejdere og kollegers styrker og adfærd.

Start med at finde det ord, der karakteriserer en styrke eller en kernekvalitet hos dig; find så det ord, der karakteriserer den faldgrube styrken en gang imellem viser sig som; efterfulgt af den udfordring, der ville kunne balancere din styrke; og til sidste de egenskaber, der virkelig udløser din allergi. Find inspiration i refleksionsspørgsmålene i modellen.

Kernekvaliteten er noget, man øjeblikkeligt forbinder med din person. Det er dine åbenlyse kvaliteter. Man kan spørge sig selv: Hvad tager jeg for givet i mig selv? Hvad værdsætter andre hos mig?

Faldgruben er kernekvalitetens skyggeside, og den kommer især til udtryk, når du er under pres. Din styrke bliver din svaghed, når den bliver for meget af det gode. Den er kilden til konflikter, irritation og spændinger. Man kan spørge sig selv; hvad er jeg tilbøjelig til at retfærdiggøre hos mig selv? Hvad bebrejder andre mig for og stempler mig med?

Udfordringen er en egenskab, som falder dig svært – og derfor har den brug for evig opmærksomhed. Udfordringen er en positiv egenskab, der altid vil være en modsætning til din faldgrube. Man kan spørge sig selv: Hvad ønsker andre, at jeg havde mere af? Hvad savner jeg hos mig selv? Hvis du formår at balancere din kernekvalitet og din udfordring, der begge er positive kvaliteter, kan du undgå din faldgrube.

Allergi er det, der trigger dig hos andre. Allergi er en negativ modsætning til din kernekvalitet og dermed noget, du ville hade ved dig selv. Man kan spørge sig selv: Hvad kan du virkelig ikke lide hos andre? Hvad beder andre dig om at være mere tolerant overfor? Din allergi kan udløse din vrede og foragt, men faktisk kan du lære mest af dem, der irriterer dig mest. For en af deres kvaliteter er højst sandsynligt noget, du selv behøver.

EKSEMPEL: Mød Søren

Søren er virkelig værdsat af sine kollegaer for sin kvalitet, som er tillidsvækkende. Det har også stor betydning for hans samarbejde på tværs af organisationen. Mange betror sig til ham.

Sørens faldgrube er, at mange oplever ham som så rar, at de ser ham som harmløs. De ser ham som én, der ikke rigtigt får sagt sin mening, og som altid er tolerant over for alt og alle.

Hans udfordring er at være mere direkte. At være mere entydig og tydelig i at give sin mening til kende.

Det svære for Søren er, at direkte nemt kan fortolkes som bryskhed, som er hans allergi. Søren skal altså finde ud af, hvordan han kan sige sin mening mere direkte, stadig på en tillidsvækkende måde.

EKSEMPEL: Mød Inger

Inger er den meget energiske type. Hun går til opgaver og mennesker med et stort overskud, og hun får en masse fra hånden i et tempo, som imponerer andre.

Andre mennesker kan nogle gange blive helt forpustede ved at være sammen med Inger. De kan opleve, at hun er hyperaktiv eller forhastet. Hvis hun ikke stresser sig selv, kan andre blive det i hendes selskab.

Ingers udfordring er at skrue tempoet lidt ned, tage det lidt roligt eller være mere tålmodig med sig selv og sikkert også andre.

Ingers allergi er dovenskab. Når andre siger, at hun skal tage det lidt roligt, lyder det nemt i hendes hoved som hendes allergi.

Ingers balance handler altså om at være mere tålmodig uden at miste sin energi.

Hvordan bruger du Kernekvadranten i din organisation

Du kan også bruge Kernekvadranten til at udvikle og understøtte ledelsesgruppen eller dit team. Du kan fx bruge den som et udviklingsværktøj, der kan styrke samarbejde, forståelse, tryghed og tillid i ledergruppen eller afdelingen.

Kernekvadranten kan også give dig et godt udgangspunkt, når du skal give feedback til dine medarbejdere. Du kan fx bruge både din egen og dine medarbejderes kernekvadrant i jeres 1:1 dialog. Eller bruge den sammen med en større medarbejdergruppe til at skabe mere tillid og tryghed blandt medarbejderne. Et øget kendskab til hinanden kan bane vejen for et tættere samarbejde og mindske konflikter.

Du kan også bruge Kernekvadranten til at udvikle og understøtte ledelsesgruppen eller dit team. Du kan fx bruge den som et udviklingsværktøj, der kan styrke samarbejde, forståelse, tryghed og tillid i ledergruppen eller afdelingen.

Sådan kommer du i gang

Ønsker du at udforske din Kernekvadrant kan du benytte en digital version her: Kernekvadranten

Du kan også downloade Kernekvadranten som PDF, og prøve udviklingsværktøjet af fysisk sammen med en lederkollega eller i ledergruppen. Hent værktøjet her

Læs mere om Kernekvadranten her: Kernekvadranten | Lederne

Om forfatteren

Signe Tønnesen Bergmann er arbejdsmiljøpolitisk chefkonsulent i politik og presse hos Ledernes. Signe har arbejdet med arbejdsmiljø og ledelse gennem mere end 20 år og har gennem sine mange år på området opnået stor viden og erfaring med alle aspekter af arbejdsmiljø, herunder også hvordan ledere skaber et godt arbejdsmiljø. Signes fokus er særligt på stress og mentalt helbred og lederens eget arbejdsmiljø. Hun har derfor også en stor interesse og viden om forskning inden for feltet.