Rekruttering, fastholdelse og moralsk stress
På workshoppen vil vi fokusere på udfordringer med rekruttering og fastholdelse på det pædagogiske område. Vi vil dykke ned i, hvordan organisering spiller en særlig rolle, når det gælder om at forhindre manglende fastholdelse ender med moralsk stress og udbrændthed blandt velfærdsprofessionelle ledere og medarbejdere.
Miniworkshoppen forløber i tre runder:
Runde I: Case om ledelsesstrategisk vinkel på rekruttering og fastholdelse på det pædagogiske område
Vi ser på en konkret case med en særlig vinkling på, hvordan vi på Absalon arbejder tæt på professionen og dennes særlige udfordringer.
Runde II: Oplæg om ledelse i velfærdsprofessioner med moralsk stress
I lyset af den seneste tids rekrutterings- og fastholdelsesproblemer på hospitaler, i skoler, vuggestuer og andre centrale velfærdsinstitutioner, er det vigtigt som leder at have øje for, at det ikke kun er den økonomiske ramme, der udgør et såkaldt ledelsesmæssigt vilkår. Det gør medarbejdernes samvittighed og følelsesmæssige engagement i arbejdet også. Det er faktisk også et vilkår for, at de kan udføre de velfærdsprofessionelle handlinger, som de vurderer, er de rigtige at gøre. Et vilkår man ikke kan se bort fra som leder, da samvittighedens skyggeside kan føre til moralsk stress. Det gør ledelse og organisering af velfærdsprofessionelt arbejde til en særdeles vanskelig opgave.
Oplægget er baseret på forskningsprojektet ”Med Samvittigheden på arbejde” om moralsk stress i velfærdsprofessioner, der er gennemført i perioden 2021-2023.
Runde III: Spørgsmål, refleksion og dialog
Facilitering af dialog mellem deltagere, hvor vi bliver klogere på, hvordan ledelse bliver meningsfuld i krydsfeltet mellem rekruttering, fastholdelse og moralsk stress.
Oplægsholdere:
Gitte Riis Hansen – chefkonsulent ved Center for Pædagogik. Gitte arbejder med kompetenceudvikling og udvikling af indsatser inden for det pædagogiske felt, og har mangeårig erfaring i arbejdet med både organisatorisk udvikling og kompetenceudvikling, der fokuserer på udvikling af faglig kvalitet i organisatoriske kontekster.
Martin Gylling - lektor, Ph.d. ved Center for Ledelse og Organisering. Martin er sociolog og bidrager til forskningsfelter inden for kreativitet og læring samt arbejdsmiljøforskning. Senest med det to-årige nationale forskningsprojekt finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden: ”Med Samvittigheden på arbejde – acceleration, moralsk stress og bedre koordination i velfærdsprofessionelles arbejde”.